Laten we wel wezen, naar de meeste e-mails en e-nieuwsbrieven kijk je niet uit. Nu eens klinkt zo’n mail als corporate crap die je sluitspier op de proef stelt. Dan weer is het een lijzig salespraatje of een egotrip die je wenkbrauwen doet fronsen.
E-mailmarketing op de schop? Mwah, niet per se. Pas deze tips toe voor mails die vaker worden geopend en gelezen. En die clicks in plaats van niks opleveren.
Maak e-mailmarketing menselijk
20 ontvangers? 10.000? Maakt niet uit. Schrijf alsof je je tot één persoon richt. Geen anonieme abonnee in een database, maar een echte mens. Hanteer de juiste aanspreking en een gemoedelijke toon. Weliswaar niet te vrijpostig en zeker geen kinderkreten – toedeloe!
Wees nuttig en gul
Verspil jouw en andermans tijd niet. Mail alleen als je iets te vertellen hebt, niet omdat het een verplicht nummertje is. Stuur je regelmatig een nieuwsbrief uit? Zorg dan voor variatie en verrassing. En beloon je lezers voor hun aandacht, bijvoorbeeld met tips, weetjes, korting of een inspirerend verhaal.
Pak uit met je onderwerpregel
Een slechte onderwerpregel is even irritant als een waardeloze openingszin. Probeer het zo eens:
- Beloof iets plezants of interessants: een gratis proefabonnement, korting op een volgende aankoop, inside-information.
- Gebruik krachtige woorden: boost (je business), versterk (je immuniteit), overwin (je verlegenheid) …
- Speel in op emoties – óók negatieve zoals angst, woede of frustratie: maak komaf met (schimmelnagels), zeg nee tegen (opdringerige verkopers), nooit meer (slapeloze nachten).
- Benadruk de urgentie: grijp nú je kans, ontdek snel de oplossing, krijg eindelijk een antwoord.
- Stel een vraag: nog geen moederdaggeschenk? Zin in een gratis feestmaal? Je talenkennis opkrikken?
- Voeg cijfers toe: de 10 beste smoezen om feestjes af te zeggen, 5 manieren om je ex te pluimen.
- Prikkel de nieuwsgierigheid: het geheim van een goede onderwerpregel, hoe je meer verkoopt met minder moeite, waarom Google jouw website niet lust.
Hou het beknopt en boeiend
Baken je onderwerp af en hou je mail kort. Schrijf vlot, ritmisch en met schwung. Saaie mails zijn gaapverwekkend. Je herkent ze aan langdradig gezwets, opschepperij met moeilijke woorden en jargon, vage en abstracte termen, ‘ik dit, ik dat, wij zus, wij zo’. Vraag je bij alles af of het wel relevant is. En anders: weg ermee.
Mik op (meer) conversie
De doelstelling van e-mailmarketing is veelal om mensen warm te maken voor iets: je merk, een product, een event ….
Dat doe je zo:
- Zet voordelen in de verf.
- Vermeld een deadline.
- Plaats linkjes naar een landingspagina (met meer info, een inschrijvingsformulier …).
- Eindig met een persoonlijke afsluiter en groet (dat mag origineler zijn dan ‘met vriendelijke groeten).
- Schrijf een straffe call to action.
- Voeg een PS toe met een voordeel, de kern van je boodschap, een extra duwtje in de rug.
Let wel: voor e-mailmarketing geldt dat je beter langzaam naar je doel toe werkt. Zorg eerst voor engagement, geloofwaardigheid en een vertrouwensband. Niet pushen, wél je waarde bewijzen, vragen stellen en hulp aanbieden. Succes!