Wat kost een copywriter?
Hoeveel je betaalt voor een copywriter? Simpele vraag, moeilijk antwoord.
De prijzen verschillen enorm. Er zijn copywriters die voor een appel en een ei werken, en er zijn er die torenhoge tarieven hanteren.
Aan het ene uiterste: copywriters vanaf 40 à 50 euro per uur; aan het andere uiterste: 100 tot 150 euro per uur en meer.
Copywriting is geen beschermd beroep. Geen specifiek diploma vereist. Jan en alleman mag zich copywriter noemen. Niemand die waakt over de tarieven.
Kaf en koren
Hoe scheid je als klant het kaf van het koren? Waar vind je die ene copywriter die jouw teksten laat scoren?
Het tarief zegt iets, maar lang niet alles.
Er zijn amateurs die voor peanuts werken. Maar evengoed dure vogels die niet beter zijn dan collega’s met een schappelijk tarief in dezelfde klasse.
Staar je niet blind op de prijs. Iemand die voor een habbekrats werkt, is geen professional, maar een hobbyist. Of een piepjonge junior net na een eerste stage.

Prijs per woord? Onzin.
Serieuze copywriters werken niet volgens ‘massa is kassa’.
Woorden zijn geen kralen om aaneen te rijgen. Het draait niet om hoevéél woorden, maar om wélke woorden.
Soms heb je er weinig nodig. Soms veel. Afhankelijk van teksttype, medium, doelstelling.
En vergeet niet: voor het eerste woord valt, draait je copywriter al warm. Briefings. Research. Inleven in onderwerp en doelgroep. De ideale aanpak bepalen.
Copywriting is zoveel meer dan schrijven.
Per uur dan maar?
Ja, op voorwaarde dat je copywriter de werkuren kan inschatten. En dat hangt dan weer af van:
- Input: schrijven met aangeleverd materiaal gaat sneller dan vanaf nul.
- Moeilijkheid: complexe kost vraagt meer inspanning (en voorbereiding) dan simpele materie.
- Creativiteit: wil je teksten die rechttoe rechtaan zijn, of net heel vindingrijk?
- Omvang: grote projecten of langetermijnsamenwerking? Volumekorting mogelijk.
Tip: pols altijd naar een inschatting van het aantal uren. Hoe beter je jouw copywriter brieft, hoe accurater de inschatting.
Wat kost deze copywriter?
Mijn standaardtarief: 85 euro per uur.
Nu weet je nog niks natuurlijk. Want hoe lang doe ik erover? Dat hangt af van het teksttype. Reken op gemiddeld 2 uur per pagina A4.
Daar komt vaak nog tijd bij voor briefing, research, interview…
Voor sommige opdrachten werk ik niet volgens uurtje-factuurtje, maar met een projectprijs.
Je krijgt sowieso een transparante offerte zodra ik de omvang van je opdracht ken.
Op de koop toe bij mij: een gratis correctieronde. Aanpassingen aan een eerste tekstvoorstel reken ik niet aan. Tenzij ze afwijken van de originele briefing.
Geen kat in de zak
Voor je gemoedsrust: een vrijblijvende proeftekst van een tweetal paragrafen.
Niet om te bewijzen dat ik kan schrijven, wel om de schrijfstijl af te stemmen en om te zien of we elkaar liggen.
Staat het resultaat je niet aan? Zet je je zoektocht naar een copywriter verder? Prima, maar dan mag je de proeftekst niet gebruiken. Lijkt mij logisch.
Tot slot: vraag je niet zozeer af wat een copywriter kost, wel wat die opbrengt. Copywriting is geen kostenpost, maar een investering die loont. Zowel voor je reputatie als om klanten aan te trekken.
