Wat kost een copywriter?
Hoeveel je voor een copywriter betaalt? Simpele vraag, moeilijk antwoord. De prijzen verschillen enorm. Er zijn copywriters die voor een appel en een ei werken, en er zijn er die torenhoge tarieven hanteren.
Aan het ene uiterste heb je al een copywriter die maar 40 à 50 euro per uur kost; aan het andere uiterste betaal je 100 tot 150 euro per uur en meer.
Copywriting is geen beschermd beroep. Je hebt er dus geen specifiek diploma voor nodig, en Jan en alleman mag zich copywriter noemen. En er is ook niemand die waakt over de tarieven.
Kaf en koren
Hoe moet je dan als klant het kaf van het koren scheiden? En waar vind je die ene copywriter die ervoor zorgt dat jouw teksten scoren? Het tarief zegt iets, maar lang niet alles.
Er zijn amateurs die voor peanuts werken. Maar evengoed dure vogels die niet beter zijn dan collega’s die in dezelfde klasse spelen en een schappelijk tarief hanteren.
Staar je niet blind op de prijs. Maar iemand die voor een habbekrats werkt, is geen professional, maar een hobbyist. Of een piepjonge junior die net een eerste stage achter de rug heeft.
Prijs per woord: geen goed idee
Een copywriter die zichzelf en zijn vak serieus neemt, werkt niet volgens het ‘massa is kassa’-principe.
Woorden zijn geen kralen waarvan je er zoveel mogelijk aaneen wil rijgen. Het gaat niet om het aantal woorden, maar wélke woorden. Nu eens heb je er weinig nodig, dan weer veel. Dat hangt af van het teksttype, het medium, wat je wil bereiken, noem maar op.
Trouwens … nog voor dat eerste woord op papier staat, is je copywriter al warmgedraaid. Briefings, research, je inleven in het onderwerp en de doelgroep, bepalen hoe je een boodschap het beste overbrengt … copywriting is veel meer dan schrijven.
Per uur dan maar?
Ja, op voorwaarde dat je copywriter de werkuren kan inschatten. En dat hangt dan weer af van:
- Input: schrijven op basis van aangeleverde teksten gaat sneller dan vanaf een blanco blad.
- Moeilijkheid: complexe kost vraagt meer inspanning (en voorbereiding) dan simpele materie.
- Creativiteit: wil je teksten die rechttoe rechtaan zijn, of net heel vindingrijk?
- Omvang: bij grote projecten of een langetermijnsamenwerking is een volumekorting mogelijk.
Tip: pols altijd naar een inschatting van het aantal uren. Hoe beter je jouw copywriter brieft, hoe makkelijker die zijn werkuren kan inschatten.
Wat kost deze copywriter?
Mijn standaardtarief is 80 euro per uur. Nu weet je nog niks natuurlijk. Want hoe lang doe ik erover om teksten te schrijven? Dat hangt af van het teksttype. Reken op gemiddeld 2 uur per pagina A4.
Daar komt vaak nog tijd bij voor een briefing, research, een interview … Bovendien werk ik voor sommige opdrachten niet volgens uurtje-factuurtje, maar met een projectprijs.
Je krijgt sowieso een transparante offerte zodra ik de omvang van je opdracht ken. Op de koop toe als je met mij in zee gaat: een gratis correctieronde. Eventuele aanpassingen aan een eerste tekstvoorstel reken ik niet aan. Tenzij het gaat om wijzigingen die afwijken van de originele briefing.
Geen kat in de zak
Voor je gemoedsrust schrijf ik op verzoek een vrijblijvende proeftekst van maximaal een paar paragrafen. Niet om te bewijzen dat ik kan schrijven, wel om de schrijfstijl af te stemmen en om te zien of we elkaar liggen.
Staat het resultaat je niet aan en zet je je zoektocht naar een copywriter verder? Prima, maar dan mag je de proeftekst niet gebruiken. Lijkt mij logisch.
Tot slot: vraag je niet zozeer af wat een copywriter kost, wel wat die opbrengt. Copywriting is geen kostenpost, maar een investering die loont. Zowel voor je reputatie als om klanten over de streep te halen.