< Terug

Lastige klant bij de copywriter

Lastige klant

Komt een lastige klant bij de copywriter … De meeste klanten deugen. Toch zijn er enkelingen die je het bloed onder de nagels vandaan halen. Deze lastige klanten ben je liever kwijt dan rijk.

De betweter

Een klant vindt een tekst wel of niet goed. Copywriting is geen exacte wetenschap, en les goûts et les couleurs ne se discutent pas. Toch zijn er gouden schrijfregels die een professionele copywriter onder de knie heeft. Sommige klanten weten het natuurlijk beter, want dertig jaar geleden schreven ze prima opstelletjes. Ze verwachten dat jij hun vastgeroeste voorschriften overneemt – tegen beter weten in. Discussiëren met zo’n schoolvos? Zinloos. Je geeft schoorvoetend toe aan koning klant, en levert een tekst af waarover je zelf niet tevreden bent. Jij misnoegd, je lastige klant wrijft zich in zijn zelfvoldane handjes.

De afjakkeraar

Je krijgt vandaag een opdracht die gisteren klaar moest zijn. Paniek. Planning overhoop. Andere schrijfklussen uitstellen. Je in bochten wringen om zo snel mogelijk een tekstvoorstel op te leveren. En dan … niks. Je vraagt een paar dagen later of alles oké was. Of er misschien nog correcties nodig zijn. “We nemen het binnen een paar weken opnieuw op. Voorlopig geen tijd om na te kijken.” Al bij al was het dan toch geen kwestie van leven of dood.

De krent

Je licht vooraf helder je tarieven toe. Maakt een realistische inschatting van de tijd die je nodig hebt om een tekstparel op te duiken. Klant is akkoord met je offerte, keurt je tekst goed en vraagt daarna een korting. Of nog wat extraatjes zonder dat je er iets voor aanrekent. Stel je voor dat je bij de bakker een brood betaalt en er twee croissants gratis bovenop eist. Een deegrol naar je hoofd.

De vaagprater

De briefing is het voorspel voor verrukkelijke teksten. Less is more gaat niet op voor schrijfinstructies. Je vraagt je klant de pieren uit zijn neus: wat, waarom, voor wie …? Maar hoe je ook trekt en sleurt, je krijgt alleen maar wat euh’s en beuzelachtig gestamel. Begin er maar aan. Je tekst is op voorhand gedoemd om te mislukken. In hetzelfde bedje ziek: de klant die een tekst ‘niet zo goed’ vindt, maar geen idee heeft waarom. Suggesties en opbouwende kritiek zijn welkom. Maar met feedback gehuld in smog kun je niks aanvangen.

De uitzuiger

Copywriters zijn genereus. De meesten zijn zelfs bereid om een gratis proeftekst te schrijven. Om de schrijfstijl af te stemmen. Om uit te vissen of ze op dezelfde golflengte zitten als de opdrachtgever. Of als de klant meerdere copywriters naar een grote opdracht laat hengelen. Krijg je een njet op je proeftekst? Jammer, maar het zij zo. Ander en beter, pep je jezelf op. Tot je ontdekt dat de klant jouw onbetaalde pennenvruchten tóch heeft gebruikt. Het lef!

En, welke lastige klant lust jij rauw?

PS Elke gelijkenis met bestaande figuren of situaties berust op louter toeval …