< Terug

Copywriter briefen

Copywriter briefen

Een copywriter briefen is makkelijker gezegd dan gedaan. Geen idee of het seksleven van de copywriter al is onderzocht. Wat vaststaat: hij houdt van voorspel. Geen lukraak besnuffelen en betasten, wel een gericht vragenrondje.

Zo brengt hij je bedrijf, project en verwachtingen in kaart. En schrijft hij een tekst die jou en je lezers in vervoering brengt. Copywriter briefen? Zo duik je goed voorbereid onder de figuurlijke lakens.

Copywriter briefen in ’t breed en in ’t lang

Less is more gaat niet op voor je briefing. Hoe meer (achtergrond)informatie je jouw copywriter voorschotelt, hoe beter hij zich kan verdiepen in je materie. Tijdrovend? Toch niet. Een grondige briefing zorgt ervoor dat je sneller op dezelfde golflengte zit. Je vermijdt er ook correctierondes en afknappers mee.

Aftasten en verkennen

Nooit eerder een copywriter gebrieft? Hoef niet, want een goede tekstschrijver vraagt jou vanzelf de pieren uit je neus. Wat hij zeker wil weten over je bedrijf: wie, wat, waar, waarom en hoe. Doe je verhaal in lekentaal uit de doeken, zeker als je activiteit complex of gespecialiseerd is. Zelfs een copywriter die van vele markten thuis is, kent jouw business niet tot in de puntjes.

Strippen tot de essentie

Klanten vragen zich vaak af of ze hun teksten niet beter zélf schrijven. Zij kennen hun product en doelgroep tenslotte door en door. Ja, maar expertise in je vak is geen garantie om goede teksten te schrijven. Jij jouw vak, de copywriter het zijne.

Een frisse blik zorgt ook voor meerwaarde. Je copywriter kruipt in de huid en onder het vel van je klant. Uit de informatie die jij hem voorschotelt, destilleert hij de essentie en de voordelen. Hij schrijft in opdracht van jou, maar bovenal voor je klant.

Opdracht uit de kleren

Bedrijf toegelicht? Tijd om je copywriter te briefen over je project. Dit komt aan bod:

  • doelgroep: op wie mik je
  • doelstelling: wat wil je bereiken
  • boodschap: wat heb je te vertellen
  • medium: internet, magazine, tv …
  • teksttype: blog, nieuwsbrief, persbericht …
  • tone of voice: zakelijk, gemoedelijk, met kwinkslag, creatief …
  • tekstvolume
  • deadline
  • budget

Van flirt naar langetermijnrelatie

De copywriter is gulzig als het op informatie aankomt. Bezorg hem gerust brochures, presentaties en ander communicatiemateriaal. Met zijn arendsoog filtert hij er de relevante info uit. Een gedetailleerde briefing lijkt omslachtig, maar werpt sowieso vruchten af. Tevreden over je eerste samenwerking met een copywriter? Dan skip je bij de volgende opdracht een deel van het voorspel (de bedrijfsbriefing), en gaat je copywriter sneller over tot de daad.