Mijn hallux valgus hangt de laatste tijd mijn voeten uit. Hij hield zich jarenlang redelijk gedeisd. Maar na zijn recente groeischeut zit er geen rek meer op mijn schoenen. Dus trok ik naar een bommashop voor ‘degelijk schoeisel’ dat zich gedwee plooit naar voetuitstulpingen.
De dame des winkels probeerde mij orthopedische klompen aan te smeren als ware het elegante muiltjes. “Nee, mevrouw, u hanteert geen wervende verkooptechniek!”, riep ik verbolgen uit. “U maakt mij blaasjes wijs.”
En weg waren mijn hallux valgus en ik. Bij een wervende tekst loert hetzelfde gevaar om de hoek. Draai je jouw lezer een rad voor de ogen? Dan belandt je tekst waar hij hoort: in de prullenmand.
What’s in it for me?
Een goede wervende tekst heeft maar één doel: de lezer overtuigen om jouw product of dienst te kiezen. Daartoe moet je hem (eerlijk!) vertellen wat je verkoopt, met de nadruk op het waarom.
Je prijst bommaschoenen aan omdat ze corrigeren en ondersteunen. Zijn ze nog esthetisch verantwoord ook? Zet dat unicum dan zeker als pluspunt in de verf.
En bezorg mij meteen het verkoopadres: mijn hallux valgus en ik zijn al hinkend onderweg!
Dringende actie
Je wervende tekst moet mensen dus informeren en overtuigen. En als het even kan: enthousiast maken zonder opdringerig te zijn, en tóch een zekere urgentie creëren.
Die knobbelvoet kan geen weken meer wachten op pijnverzachting. Koop nú schoenen die de druk doen afnemen en de groei van de hallux valgus remmen.
Niet te missen voordeel
Wil je echt scoren met je verkooptekst? Voeg er dan een vleugje fomo aan toe. Dat letterwoord staat voor ‘fear of missing out’: de angst om iets te missen.
Bijvoorbeeld een tijdelijke korting of een leuk extraatje zoals een stappenteller. Want met die orthopedische schoenen wordt wandelen weer een lust (zou het?).
Is schrijven toch niet jouw dada? Reken op mij voor een wervende tekst zo smeuïg en onweerstaanbaar als de lekkerste choco.