< Terug

Verkoopbrief schrijven? Trap niet in de Love Island-valkuil

Beter geen verkoopbrief dan een slechte …

Er is maar één ding haast even irritant als Love Island: een slechte verkoopbrief. En er zijn nog treffende gelijkenissen tussen beide ergernisopwekkers ook. Zo schieten ze allebei met hagel in de hoop om toch maar íéts te raken. Er komt veel borstklopperij bij kijken. En naast een schreeuw om aandacht en een overdosis gezwam, hebben ze weinig om het lijf. Verkoopbrief schrijven? Check dan deze do’s-and-don’ts.

Vleeskeuring met een missie

Voor wie de vermaledijde datingshow nog niet heeft gezien, eerst een duiding: trek een blikje would-be influencers met fitnesslijven open. Giet het uit in een villa met Barbie-allures op Gran Canaria. En laat de deelnemers:

  • hun koopwaren etaleren in een non-stopbadpakkenparade;
  • gênante spelletjes spelen en oeverloos zwetsen;
  • de ultieme missie volbrengen: koppeltjes vormen.

Leid je koppeldrang in goede banen

Met een verkoopbrief ambieer je iets gelijkaardigs: je product ‘koppelen’ aan een potentiële koper. Een veelgemaakte fout: in het wilde weg mikken op alles wat beweegt. Een beetje zoals de mannetjes en wijfjes in het vakantiehuis. Die besnuffelen elkaar oppervlakkig. Geen ‘klik’? Dan ruilen ze de ene kandidaat in voor de andere. En dat gaat zo maar door tot er uiteindelijk eentje toehapt – uit verveling of bij gebrek aan beter.Conclusie: verspil je energie niet aan de verkeerde doelgroep. Bepaal wie écht iets aan jouw product heeft, en vuur gepersonaliseerde munitie af. Stuur liever 50 gerichte brieven die een hoge conversie opleveren, dan 1000 waarvan er 999 in de prullenmand belanden (in Love Island: een potje snotteren op de sofa en dan verongelijkt huiswaarts keren).

Hang niet de blaaskaak uit in je verkoopbrief

De tweede misser: een boodschap die klinkt als een egotrip vol overdrijvingen en halve waarheden. “Wij dit en wij dat en wij zus en wij zo.” Het zal de ontvanger worst wezen. De enige vraag die jouw potentiële klant zich stelt: “Hoe word ik hier beter van?” Met een verkooppraatje gehuld in klatergoud kom je van een koude kermis thuis. Consumenten zijn kritisch, goed geïnformeerd en (terecht) achterdochtig. Kruip liever in de huid van je klant om te ontdekken wat hij nodig heeft. En stem daar je boodschap op af – eerlijk, relevant en oplossingsgericht. Zo sla je hem makkelijker aan de haak, en blijft hij wellicht nog hangen ook. In Love Island-termen: een blijvertje.

Wees overtuigend, niet vrijpostig

Ongewenste intimiteiten, nog zo’n domper. Hier wijkt de slechte verkoopbrief enigszins af van het Love Island-concept. Op Gran Canaria geven de deelnemers vanaf dag 1 gewillig hun persoonlijke ruimte op. Ze slapen in te kleine bedden om handtastelijkheden te stimuleren. En de weg naar de overwinning is bezaaid met onzedigheden.

De commerciële brief blijft doorgaans kuis, maar voelt niettemin alsof de verkoper zich aan je vergrijpt. Zoals winkelpersoneel dat zich op je stort zodra je aarzelend binnenwandelt. De bedoeling is om te overtuigen en aan te zetten om iets te doen. Bijvoorbeeld met een wervende call to action waarbij je eerst iets geeft (korting, welkomgeschenk, informatie, …) en dan pas iets vraagt. Ben je té opdringerig? Dan maakt de ontvanger zich snel uit de voeten. Een verkoopbrief die je klanten op galante wijze prikkelt en verleidt? Ik schrijf hem met plezier voor jou!