Als je nu eens zou leren uit mijn SEO-fouten … Iedereen maakt fouten. Haast niemand geeft ze (graag) toe. Jammer, want uit flops kun je waardevolle lessen trekken. Daarom deel ik enkele van mijn SEO-fouten, zonder schaamrood op de wangen. Lees en leer!
Niet te kort, niet te lang
Schrijven is schrappen – het adagio van de copywriter. Dus pende ik voor mijn website korte tekstbrokjes. Maar Google is een veelvraat. Voor bondige teksten haalt de machine zijn neus op.
Wil je een benijdenswaardig plekje in de ranking? Schrijf dan langere teksten. Over het aantal woorden waarmee je Google bevredigt, lopen de meningen uiteen.
Er zijn er zelfs die zeggen dat de lengte niets uitmaakt als de content relevant is. Wat ik leerde: kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit, maar té korte teksten worden zelden opgepikt.
Goede trefwoorden
Goed zijn in je vak volstaat niet. Als bezoekers je niet vinden via hun zoekwoorden, kun je het schudden. Dus propte ik de juiste trefwoorden in mijn teksten: freelance copywriter, tekstschrijver … Nu ga ik nogal scoren! Viel dat tegen.
Iedereen kent deze SEO-tip. De concurrentie is groot. En dan zijn er nog de betaalde ads die bovenaan prijken. Wat gedaan zonder geld uit te geven? Specifieke keywords hanteren. Die hebben een lager zoekvolume, maar ook minder concurrentie. Het is een werk van lange adem, wikken en wegen. Deze tool helpt mij in mijn queeste naar betere zoekwoorden.
Juiste metagegevens
De eerste keer dat ik mezelf via een trefwoord terugvond in Google, maakte ik een vreugdesprongetje. Snel weer met de voetjes op de grond. Wat daar stond, leek nergens op: een halve bedrijfsnaam, een geamputeerde zin.
Ik had de metagegevens over het hoofd gezien: een nefaste SEO-fout. Ze moeten je trefwoord bevatten, de juiste lengte hebben en wervend zijn. Vul ze altijd correct in.
Staan er plaatjes op je websitepagina’s? Ook die verdienen een naam met trefwoord. Dankzij alt tags en title tags kan Google ze beter rangschikken.
Duidelijke (pagina)titels
Nog een belangrijke SEO-fout om te mijden als de pest: zet mensen niet op het verkeerde been. Ik hou van intrigerende en mysterieuze koppen. Af en toe een stoute titel. Of eentje die nét niet verklapt waarover een tekst gaat.
Stel, je schrijft een taaltip over samenstellingen. Je wil de lezer bijbrengen dat je die doorgaans aaneenschrijft. Wat bloklettert mijn tip? Dood aan de spatie! Beter zou zijn: ‘Samenstellingen: de regels op een rijtje’. Saai en voorspelbaar. Maar van Google krijg je een bank vooruit. En de surfer ziet meteen dat hij op jouw pagina spek naar zijn bek krijgt.
Backlinks met meerwaarde
Te weinig backlinks kunnen andere SEO-inspanningen tenietdoen. Google schat websites die veel doorverwijzingen krijgen hoger in. Hij beschouwt ze als een ‘autoriteit’ in hun domein. Natuurlijke backlinks zijn het best. Bijvoorbeeld een bedrijf dat jou aanprijst of een blog die jouw expertise vermeldt.
Hoe meer websites er naar de jouwe linken, hoe beter. Maar … slechte backlinks zijn ook SEO-fouten. Ze keren als een boemerang in je gezicht terug. Laat dus niet her en der links achter op louche startpagina-achtige steks. Google heeft dat in het snuitje en straft je ervoor af.
Vond je dit artikeltje lezenswaard? Deel het dan op je eigen site of sociale media. Goed om mijn backlinkslijstje te spijzen 🙂