< Terug

Feedback op teksten, een kunst

Feedback op teksten

“IK VOEL HET NOG NIET”, stond er geblokletterd. Ik daarentegen voelde direct nattigheid. Met lui die in hoofdletters schrijven is het altijd wat.

Feedback op je teksten is spannend, ook als je allang niet meer groen ziet achter je oren en weinig steken laat vallen. Copywriting is tenslotte geen exacte wetenschap. Je kunt er geen rekenmachine bij halen om je gelijk te halen. In het beste geval de Dikke en wat argumenten.

Soms heeft de klant het bij het juiste eind. Je hebt iets verkeerd geïnterpreteerd. Een slappe call to action gebruikt. Onvoldoende rekening gehouden met de doelgroep. Met zo’n concrete feedback op je teksten kun je wat. Je slaat een mea culpa en levert versie 2 aan.

Maar met meninkjes en vaagheden jaag je een copywriter op stang.

Ik VOEL HET NOG NIET – anonieme capslockklant

Wat moet je daar begot mee aanvangen? Of:

❌ We zijn er nog niet helemaal.
❌ Ik had iets anders verwacht.
❌ Er ontbreekt precies nog iets.

Geen of te veel feedback op teksten

Het kan nog erger trouwens. Er zijn klanten van wie je niks meer hoort. Dan blijf je zitten met dat knagende gevoel dat ze malcontent zijn.

Aan de andere kant van het spectrum: overijverige types die graag een pluim op hun eigen hoed steken. Krijg je een document terug met een kantlijn vol suggesties.

  • Klinkt dit niet beter?
  • Wat vind je hiervan?
  • Zou het zo ook niet kunnen?

Soms kijken meerdere mensen je tekst na – inclusief Nancy van de boekhouding die vroeger schoon opstelletjes schreef – die allemaal hun zegje willen doen en in de marge van je Word-document een onderonsje houden.

Ooit kreeg ik met de post een afgedrukt document terug waarop de klant zich had uitgeleefd met hanenpoten in fluokleuren. Wellicht tijdens het ontbijt, want er hingen nog croissantschilfers aan.

Moraal? Geef altijd concrete feedback op teksten van je copywriter. Zo bezorgt die jou snel een tweede versie die je wel bekoort.

Tip: een goede briefing doet ook wonderen.