Moeite met wervend schrijven? Ziehier 10 tips om levenloze teksten een hartslag te geven (en ingedommelde lezers wakker te schudden).
1. Gebruik zo min mogelijk naamwoordstijl (werkwoorden geformuleerd als zelfstandige naamwoorden):
Niet: Het invullen van deze enquête duurt drie minuten.
Wel: Vul deze enquête in drie minuten in.
2. Stop mensen in je tekst:
Niet: Tweetaligheid vergroot de kans op promotie.
Wel: Medewerkers die twee talen spreken, maken meer kans op promotie
3. Schrijf actief:
Niet: De cursus werd gevolgd door 26 leerlingen.
Wel: 26 leerlingen volgden de cursus.
4. Schrap (Jan) Modale hulpwerkwoorden:
Niet: U kan ons bellen op dit nummer.
Wel: Bel ons op dit nummer.
5. Wees concreet:
Niet: Deze zonnepanelen hebben een lange levensduur.
Wel: Deze zonnepanelen gaan gemiddeld 25 jaar mee.
6. Vermijd tangconstructies:
Niet: De leerlingen moesten de tekst die uit een oude krant was gekopieerd samenvatten.
Wel: De leerlingen moesten de tekst samenvatten die uit een oude krant was gekopieerd.
7. Varieer met tekstlengte:
Wissel korte zinnen af met wat langere. Nu eens de bijl erin (staccato), dan weer wat maïzena om te binden.
8. Overdrijf niet met vragen:
Met vragende zinnen ga je de dialoog aan met je lezer. Te veel vragen wekken ergernis op, zeker als je ze alleen maar stelt om sluw in te spelen op de (latente) behoefte van je lezer.
9. Dump adjectieven die de vaart uit je tekst halen:
“Het huis staat vol met unieke, prachtige, decoratieve elementen die zorgen voor een gezellige, intieme sfeer.”
10. Vervang ‘heel’, ‘erg’, ‘bijzonder’ … door sprekende adjectieven:
Heel lang > ellenlang
Bijzonder groot > reusachtig
Erg makkelijk > poepsimpel
Bonustip: wervend schrijven is makkelijker in theorie dan in de praktijk. Bespaar jezelf de moeite en laat mij je teksten tot leven wekken.