< Terug

Tekstritme voor swingende schrijfsels

Tekstritme

Van blokfluitterreur naar melodieuze teksten … Hoewel ik uit een muzikaal nest kom, is het met mijn eigen muzikaliteit pover gesteld. Ik mocht tijdens de muzieklessen op school nooit meezingen. Mijn blokfluitspel werd op boegeroep of lachsalvo’s onthaald. En mijn eigen stemgeluid beluisteren, vind ik een kwelling.

Hoe houden anderen het vol om dat te aanhoren? Gelukkig zit er een beetje muziek in mijn teksten. Geen jingles of vette beats, maar een tekstritme dat het midden houdt tussen zachtjes heupwiegen en tapdansen. Benieuwd waarom dat belangrijk is? Lees dan vooral deze compositie.

Lintwormstijl

Te veel lange zinnen zijn een kwelling voor je lezer. Ze hebben hetzelfde effect als barbituraten. Zelfs een wakkere lettervreter verliest al snel de draad. Weg aandacht.

Bovendien loop je als schrijver het risico om grammaticaal of stijlkundig te ontsporen, want slechts weinigen beheersen de langezinnenkunst.

Toch hoef je wat langere zinnen niet altijd genadeloos in stukjes te hakken. Wees er gewoon zuinig mee. En zorg er vooral voor dat de structuur van je zinnen correct en helder is.

Kapblokstijl

Altijd korte zinnen dan maar? Niet per se. Korte zinnen zijn doorgaans makkelijker te begrijpen. Ze geven schwung aan je teksten zodat die lezen als een trein.

Maar ook met staccato moet je opletten. Als je te ijverig gaat hakken, krijg je een kluit korte zinnen die geen eenheid meer vormen.

Hanteer je bovendien telkens dezelfde structuur? Dan lijkt het alsof je schrijft op lagereschoolniveau. Weg geloofwaardigheid.

Variatie voor tekstritme

Er bestaat niet zoiets als de ideale zinslengte. Pin je dus niet vast op het gemiddelde van 15 woorden per zin. Geef liever de voorkeur aan variatie.

Door korte en langere zinnen af te wisselen, creëer je een prettig ritme. Staccato om het tempo op te voeren, legato om je ‘tekstnoten’ aaneengebonden te spelen.

De ene keer de bijl erin, dan wat maïzena om te binden.

Music, maestro!

Als dirigent oliede mijn grootvader zaliger de schakels van het orkest, en zwengelde hij met zijn stokje de muzikanten aan. Het resultaat was een gesamtkunstwerk van strijkers en slagers, blazers en toetsenisten.

Hoed af voor den bompa. Ik ben al blij dat ik ritme kan brengen in een woordenbrij. Met mijn pen als baton.

Een tekst nodig die swingt? Ik zorg ervoor. Zónder valse noten.