< Terug

Personal branding – what’s in a name!

Personal branding

Onlangs kreeg ik een belletje van een masterstudente Meertalige Professionele Communicatie. Of ik een interview zag zitten over mijn ‘personal brand’ voor haar thesis. Ik hoorde het donderen in Keulen. Tuurlijk weet ik wat branding is: een gewiekste manier om de illusie van emotionele binding te wekken. Maar mijn eigen ‘brandmerk’? Daar had ik nog niet bij stilgestaan …

Personal branding: lessen van de groten

Branding dus. Apple blinkt erin uit. Nike, Coca Cola en Nespresso ook. Ik kan nooit geen Nespresso meer drinken zonder aan George Clooney te denken. Dat hebben die marketingmensen slim gezien. Bij elke teug koffie doemen die sexy ogen, zilveren haardos en tandpastaglimlach op. Dan zit ik mij daar te schamen in mijn slonzige pyjama, alsof Clooney meewarig meekijkt over mijn schouder.

Ken jezelf en vraag hoe anderen je zien

Een sterk merk heeft een duidelijke identiteit die zich nestelt in je geheugen en bepaalde associaties oproept. Maar branding toepassen op jezelf? Creëer je dan geen ‘verbloemde’ perceptie? Een imago dat misschien niet helemaal strookt en vroeg of laat wordt doorprikt?

Volgens mensen die er iets van kennen, begint personal branding bij zelfkennis. Leer jezelf kennen vóór je jezelf in de markt zet. Graaf diep. En vraag gerust aan anderen – niet aan je moeder of je lief – welke eigenschappen en kwaliteiten ze met jou associëren.

Passend plaatje en praatje

En ik maar denken dat mensen mij inschakelen omdat ik de juiste woorden uit mijn mouw schud. En dat personal branding iets is voor socialites die bezeten zijn van zichzelf en aan de lopende band selfies posten met getuite lippen.

Ik heb het mis. Mensen zijn lui en vormen in luttele seconden een oordeel over jou. Je moet ze dus voor zijn en een ‘authentiek’ praatje en prentje klaar hebben. Zo sta je nooit meer met je mond vol tanden op recepties en netwerkevents. En weten je klanten dat jij het dekseltje op hun potje bent – nog voor ze met jou in zee gaan.

Wees eerlijk

Eens je jezelf gebrandmerkt hebt met de passende stempel, moet je je merk consequent uitdragen in alles wat je zegt, schrijft en doet. Van je logo, huisstijl en website tot je blogs, Facebook-berichten en publieke verschijningen.

Ben je op zoek naar werk? Plaats dan geen foto’s van zuippartijen op je Facebook-pagina. Want je toekomstige werkgever gaat je gegarandeerd googelen en je socialemediaprofielen screenen.

Verkoop je jezelf als SEO-expert? Zorg dan dat je eigen website scoort in Google of je bent gejost.

Een plezier om mee te werken!

Hoe zit het nu met mijn personal brand? Ik ben verzot op schrijven en een kei in mijn vak. Bescheiden, behalve als het op mijn schrijfkunsten aankomt. Ik hou ervan om taal in jouw voordeel te hanteren zodat jij ermee scoort bij je klanten.

Ik neem geen vrede met middelmatigheid. Ben vlijtig, stipt en een pietje-precies. Kom altijd afspraken na om je teksten op tijd en binnen het afgesproken budget op te leveren. Sta open voor suggesties, al worstel ik soms met kritiek (eerlijk is eerlijk).

Ik schrijf beknopt als het moet, langer als het mag (zoals hier). Strooi graag met alliteraties (wollige woordkitsch, valse vrienden, …). Voeg vaak een vleugje humor toe in mijn teksten. Heb een hekel aan eenheidsworst.

Ook fijn om te weten: ik ben een dierenvriend, natuurliefhebber en aanhanger van een plantaardig dieet. Huismus, bourgondiër en levensgenieter. En bovenal: een plezier om mee te werken (oordeel zelf) en je favoriete copywriter in de regio Willebroek/Mechelen/Antwerpen (en ver daarbuiten).

Spreekt mijn merk je aan? Zet mijn schrijversbrein dan voor jou aan het werk!