Ethische copywriting staat voor integriteit in een marketingwereld vol misleiding. Het is copywriting met een scherp afgesteld moreel kompas. Oprecht, transparant en respectvol – precies zoals je zélf aangesproken wil worden.
Waar veel collega’s valse noten laten klinken, schat ik jouw doelgroep naar waarde – ook als die beslist om niet met jou in zee te gaan.
Als ’t maar verkoopt
Klink vanzelfsprekend? Dat is het helaas niet. Copywriting is bedoeld om te overtuigen, verkopen. Daartoe gebruiken copywriters een arsenaal trucjes om klanten binnen te hengelen. Typische kunstgrepen:
- manipulatie
- schone schijn
- valse urgentie
- misleidende claims
Als ’t maar zeer doet
De bekendste manipulatieformule is PAS: Pain, Agitate, Solution. Ofwel: druk op de pijnpunten van je klant, vergroot ze uit, en kom dan met je oplossing op de proppen. Wat hier mis mee is? Mensen kiezen niet uit overtuiging voor jou of je product, ze willen gewoon van hun pijn af. En liefst zo snel mogelijk, want iemand heeft zout in de wonde gestrooid.
Onethische copywriting: foute boel
Het jammere is dat manipulatie wérkt. Copywriters die erin uitblinken krijgen zowat alles verkocht. Ze vragen soms torenhoge tarieven voor hun diensten, en bedrijven zijn bereid om die te betalen. Want zij verdienen er op hun beurt ook grof geld aan.
Dat de klant zich bedrogen voelt, so what. E zijn er nog genoeg die klaar staan om bespeeld te worden. Is dat de manier waarop je klanten wil krijgen? Door ze pijn, schuld of schaamte aan te praten?
Anders en beter
Van de hemelse dauw kun je niet leven: als onderneming moet je verkopen. Maar de manier waarop je dat doet, heb je zelf in de hand. Ben je trots op je merk, heb je een goed product en wil je klanten winnen in vertrouwen? Dan heb je ethische copywriting nodig.
Door oprecht te communiceren waarvoor je staat, landt je boodschap vanzelf bij je ideale klant. Weg prietpraat en loze beloftes. Weg overdrijving en geveinsde urgentie of schaarste. Het voelt zoveel beter – voor jezelf en je klant – om de belangen van je klanten voorop te stellen. En een relatie aan te gaan zonder nare bijsmaak.
Ethische copywriting: slim gezien
Met eerlijke communicatie:
- val je op in de massa
- krijg je trouwe klanten
- bouw je aan je reputatie
- ben je trots op je onderneming
En de copywriter? Die zet zijn schrijftalent in met een schoon geweten. Voor pure, krachtige communicatie die je integriteit en je zakelijke doelen dient.
Mijn eerlijke pen inschakelen? ’t Is hier te doen.