< Terug

Direct mail: strik klanten met reclamepost

Direct mail

Direct mail sorteert effect – zoveel is zeker. Noem mij ouderwets, maar ik ben tuk op direct mail. Gepersonaliseerde post met een gerichte boodschap? Dat is het tegengif voor vluchtige en onpersoonlijke reclame die je inbox en sociale media teistert.

Cold calling en onaangekondigde visites zijn mij te brutaal. Maar een brief, kaart of folder met de juiste aanspreking en een rake boodschap? Die mag gerust op mijn deurmat vallen. Dankzij deze tips scheert jouw direct mail hoge toppen.

Schiet met scherp

Hoe beter je je doelgroep kent, hoe groter de kans op respons. Als ‘mama’ van twee- en vierpotige vrienden spendeer ik een fortuin aan diervoeding. Dat weten ze bij Aveve maar al te goed. Dus valt er regelmatig een vrolijke kaart in de brievenbus met fikse kortingen.

Een verademing tussen ongewenste facturen en ongeadresseerde reclame. Bink, Boes, Beau, Jeanne, Jacqueline en co content met hun hapjes. En ik verzilver gretig de korting.

Schrijf raak

Met een ongeïnspireerde boodschap vergaar je weinig respons. Zorg voor een tekst die de eenheidsworst overstijgt. Stel pertinente vragen. Doe een interessant aanbod. Zet voordelen in de verf. Communiceer helder en treffend.

En bovenal: zorg ervoor dat je boodschap aansluit bij de leefwereld en de noden van de ontvanger. Die promo voor incontinentieluiers belandde meteen in mijn oudpapierbak. Ik voel mij (nog) niet aangesproken.

Trek de aandacht

Echt opvallen tussen de gewone post? Ga dan voor een gekleurde omslag, een afwijkend formaat of een speciale papiersoort. Ook met een prentbriefkaart spring je uit de band. Die is groot genoeg voor een krachtige boodschap en een beeld met impact.

Heb je meer te vertellen? Verwijs gerust naar een websitepagina waar je het aanbod in detail uit de doeken doet. Zo mix je offline en online, en meet je makkelijk de respons.

Lok een reactie uit

Zet de ontvanger aan tot actie en beperk die in de tijd. Creëer een ‘sense of urgency’ door een deadline toe te voegen: Bestel vóór 20 maart, verzilver je korting binnen de week, schrijf nú in …

Zorg ervoor dat de call to action duidelijk is en in het oog springt. En bepaal de juiste timing – een relevante periode – om je direct mail te versturen.

Wees gul en gevat

Met een geschenkje geef je iets tastbaars en win je sneller het hart van de ontvanger. Niets mis met een klassieker zoals een pen. Maar nog beter is een origineel item dat past bij je bedrijf, product of dienst. Zeker als je er een boodschap bij bedenkt die de link legt met het hebbeding.

Zo zou een plantenwinkel een potlood met bloemzaadjes kunnen sturen om een ‘vruchtbare’ relatie aan te knopen. Voor een reisbureau misstaat een gepersonaliseerd bagagelabel niet: aan je koffers hangen en vertrekken maar! Of een sleutelhanger voor een vastgoedkantoor: je nieuwe thuis binnen handbereik. The sky is the limit met wat verbeelding.

Conclusie: direct mail is niet passé. Dit oldskool marketingmiddel verdient een plekje in je communicatiemix. Met aandacht voor vorm, inhoud, timing, personalisatie en meetbaarheid sorteert je direct mail het gewenste effect. Geen inspiratie? Reken op de mijne.