< Terug

Copywriter of tekstschrijver, wat is het verschil?

Copywriter of tekstschrijver

Copywriter of tekstschrijver, zijn dat synoniemen? Ja en nee. Van Dale maakt nauwelijks een onderscheid. Bij copywriter staat ’tekstschrijver, voor advertenties e.d.’ Bij tekstschrijver: ‘iemand die beroepshalve zakelijke of commerciële teksten schrijft = copywriter’. Dit is hoe ik het zie: er zijn twee soorten copywriters. Verkopers die taal hanteren als een middel om dingen te slijten. En tekstschrijvers die flirten met de bellettrie en liever lezers dan klanten willen.

Kort door de bocht, maar ik gun mezelf de vrijheid om nuance achterwege te laten. De tweede soort, waartoe ik mezelf reken, is volgens velen de titel ‘copywriter’ niet waard. Want een copywriter schrijft per definitie teksten die ‘wervend’ zijn en mensen aansporen om iets te doen dat opbrengt.

Copywriter …

De woorden van de copywriter, hoe lelijk ook (ik bedoel de woorden, niet de copywriter), worden beoordeeld op hun vermogen om koopzucht te voeden. De kassa als maatstaf. Of conversie, doorklikratio en andere marketingtermen waarmee de copywriter zijn waarde bewijst. Wat uit het toetsenbord vloeit, is een product.

Of tekstschrijver …

En dan heb je de tekstschrijver die stiekem droomt van een literair meesterwerk. Of die op z’n minst bejubeld wil worden voor de schone letteren die hij serveert. Zinnen die zingen. Die je met plezier leest en herleest. Misschien zelfs liefdevol onderstreept. Wat uit het toetsenbord vloeit, is evengoed een product – ook de aspirant-auteur moet geld verdienen – maar dan met wat meer pretentie.

Soms wou ik dat ik méér copywriter en minder tekstschrijver was. Ik ken (het gros van) de trucjes en technieken om mensen over de streep te trekken. Heb zelfs járen marketingervaring op mijn loopbaanteller. En ik schrijf ook verkoopteksten (wellicht niet de beste). Maar dan voel ik me soms een marktkramer die luidkeels z’n koopwaar aanprijst.

“Twee dikke meloenen voor de prijs van één, madammeke. Alleen vandaag. Niet twijfelen. ’t Is nu of nooit.”

Overdreven en gegeneraliseerd, ik weet het. Nog nooit meloenen moeten slijten trouwens. En hoed af voor conversiecopywriters. Maar ook hulde aan tekstschrijvers die met hun woorden mensen doen halt houden en bezinnen. Of voer voor discussie leveren …

PS Voor de foto hebben mijn katten geposeerd. Twee druppels water, maar toch net iets anders.