Freelance schrijver: wat, hoe en waarom

Wat is een freelance schrijver?

Een freelance schrijver of copywriter verdient zijn brood met schrijfklussen voor verschillende opdrachtgevers. Hij werkt als zelfstandige of zzp’er (in Nederland) in opdracht van meerdere klanten. Die schakelen hem soms eenmalig in, maar evengoed op projectbasis of voor een langetermijnsamenwerking. De meeste freelance schrijvers zijn bedreven in verschillende teksttypes voor on- en offline media. Sommige zijn gespecialiseerd in één teksttype, bijvoorbeeld SEO-copy.

Ontdek copywritingdiensten
Freelance schrijver: wat en waarom

Wat moet zo iemand kunnen?

Als freelance schrijver hoef je geen specifiek diploma voor te leggen, maar de meesten volgden wel een taalrichting. Denk aan journalistiek, Germaanse of Romaanse talen, vertaler, communicatiewetenschappen, noem maar op. Taalvaardigheid is een absolute vereiste. Toch moet een tekstschrijver veel meer in zijn mars hebben dan uitstekende taalbeheersing.

Een greep uit de skills

  • empathie en een luisterend oor, om je in te leven in de opdrachtgever, de materie waarover je schrijft en de doelgroep
  • nieuwsgierigheid: actief luisteren, pertinente vragen stellen, een briefing correct interpreteren
  • snel leervermogen: research doen om je kennis te verbreden en vertrouwd te worden met het onderwerp
  • kennis van communicatiekanalen: het juiste medium bepalen om de boodschap over te brengen

  • commercieel talent om jezelf aan de man te brengen
  • organisatieskills om je agenda optimaal te beheren en deadlines te respecteren
  • creativiteit: concepten en invalshoeken bedenken die de eenheidsworst overstijgen
  • marketingkennis: weten hoe de markt in elkaar zit en waar er opdrachten te rapen vallen
  • diplomatie: je teksten met zelfvertrouwen presenteren en kritiek accepteren om een afgekeurd voorstel bij te schaven
Freelance schrijver: voordelen bij de vleet

Waarom een freelance schrijver inschakelen?

Een vaste medewerker kost handenvol geld en brengt veel verplichtingen met zich. Niet elke onderneming kan zich dat veroorloven. Bovendien hebben kleine bedrijven veelal geen behoefte aan een voltijdse copywriter. Een freelance schrijver is dan je ideale bondgenoot, met talloze troeven:

  • goedkoper dan een vaste medewerker
  • flexibel, want je huurt hem in voor afgelijnde opdrachten
  • veelzijdig: de meeste freelancers doen ervaring op in uiteenlopende sectoren en met diverse teksttypes
  • enthousiast: een freelancer is blij met elke opdracht en vliegt er telkens met veel goesting in
  • frisse blik om je producten en diensten te bekijken zoals je doelgroep dat doet
  • gretig: je tijdelijke kracht zal ’s avonds laat en in het weekend werken om de klus te klaren
Freelance schrijver: kaf van het koren scheiden

Hoe het kaf van het koren scheiden?

Iedereen kan zichzelf copywriter noemen. Hoe zorg je ervoor dat je geen kat in de zak koopt?

  • Neem de website van de freelance schrijver onder de loep. Oogt die professioneel? Staat de schrijfstijl je aan? Vind je er informatie over ervaring, achtergrond en kennis?
  • Pols naar tarieven. Hanteert de freelancer een uurtarief? Vraag dan vooraf een inschatting van de benodigde tijd. Research, inwerktijd, briefings tellen ook mee.
  • Vraag eventueel een proeftekst. Zo zie je meteen welk vlees je in de kuip hebt.
  • Check referenties: staan er voorbeelden van werk of namen van klanten op de website? Die geven een indicatie van de kwaliteit en betrouwbaarheid.
  • Maak een vrijblijvende afspraak om te zien of het klikt. Een goede verstandhouding levert betere resultaten op.

Tot slot: staar je niet blind op de prijs. Wie schrijft voor een appel en een ei, is geen professional. Of zo wanhopig dat die bereid is om aan dumpingprijzen te werken.

Freelance tekstschrijver nodig? Krijg knisperende copy!