< Terug

Klantgericht schrijven

Klantgericht schrijven

Klantgericht schrijven doe je om lezers bij de les te houden, ze het gevoel te geven dat het om hén draait.

Je kent vast wel iemand die altijd over zichzelf praat. Een gesprek vervelt al snel tot een monoloog in plaats van een dialoog. En jij? Je maakt je zo snel mogelijk uit de voeten.

In teksten zie je ’t ook vaak: het is al ‘wij’ en ‘ons’ of ‘ik’ en ‘mij’ wat de klok slaat. De lezer geeuwt en rolt met zijn ogen. Hij voelt zich niet aangesproken. Denkt bij zichzelf: ‘allemaal goed en wel, maar wat heb ik daaraan?’

Pas deze 5 tips toe om klantgericht te schrijven

📌 Vervang ‘wij’ en ‘ons’ zoveel mogelijk door ‘jij’ en ‘jouw’ (of ‘u’ en ‘uw’), zeker aan het begin van een zin:

  • Wij zijn 24/7 open. > Je kunt 24/7 bij ons terecht.
  • Het is onze missie om medewerkers te ondersteunen. > Jouw medewerkers ondersteunen, daar draait het voor ons om.
  • We hechten veel belang aan comfort. > Jouw comfort staat voorop.

📌 Gebruik positieve woorden om je lezer een goed gevoel te geven. Negatieve formuleringen doen je boodschap teniet, zélfs als die positief is:

  • Bij ons betaal je geen onderhoudskosten. > Je krijgt gratis service.
  • Aarzel niet om ons te bellen. > Bel ons gerust even op.
  • Vergeet niet om de papieren in te vullen. > Denk eraan om de papieren in te vullen.

Andere negatieve woorden die je het best vermijdt: moeten, helaas, probleem, schade, weigeren, geen, onbelangrijk, jammer, spijt, slechts …

Woorden die je lezer overtuigen en verleiden: voordelen, gratis, succes, waardevol, genieten, ja, mooi, wel, bonus, belofte, besparen, exclusief, vertrouwen, veilig …

📌 Vermijd vakwoorden, holle begrippen en ambtenarees. Maak je boodschap liever helder en concreet:

  • Onze customer service mikt op een gestroomlijnde afhandeling van calls. > Onze klantendienst beantwoordt snel je berichten.
  • Wij wensen u te danken om uw lidmaatschap te herhalen. > Bedankt om uw lidmaatschap te verlengen. / Fijn dat u lid blijft bij ons.

📌 Benadruk pluspunten voor de klant. Dat kunnen concrete dingen zijn (een proper huis), maar ook voordelen op een dieper niveau (trots, geluk, succes, vrijheid, meer tijd …):

Deze borstel verwijdert makkelijk het vuil van je vloer. > Deze borstel maakt je vloer in een handomdraai spic en span. Je winst: een schoon huis, rust in je hoofd en tijd voor leuke dingen.

📌 Gebruik de juiste schrijfstijl. Welke toon past bij jou, je merk en wat je wil uitstralen? En welke klanten voelen zich daardoor aangesproken?

De ene groet zijn klanten met ‘hoi’; de andere houdt het op ‘dag meneer of mevrouw x’. De vuistregel: wees authentiek en eerlijk, ga nooit zomaar anderen na-apen om gekunsteld hip, serieus of wat dan ook over te komen.

Klantgericht schrijven om je lezer te verleiden? Laat het aan mij over.