Valse vrienden

Vrolijke vrienden associëren we voor eeuwig met het lijflied van Nonkel Bob. En foute vrienden met vier (vr)olijke veertigers die elkaar voor de camera in de luren leggen. Maar waar komt de link tussen valse vrienden en taal vandaan?

Op een dwaalspoor
Valse vrienden, faux amis, false friends, schwere Wörter, … zijn woorden die lijken op een woord uit een andere taal, en toch iets anders betekenen. Meestal zorgen ze gewoon voor spraakverwarring. Soms is het oppassen geblazen.

Verboden te fokken
Een paardenfokker heeft in het Nederlandse taalgebied een eerbaar beroep. Maar vraag nooit – NOOIT – aan een Zuid-Afrikaan of hij paarden fokt. Want dan insinueer je dat hij het met paarden doet. De kans is groot dat hij vies (boos) wordt en je aardig (naar) vindt.

Excusez le mot
In het Nederlands heeft een amateur een negatieve bijklank (prutser), terwijl het Franse amateur verwijst naar een liefhebber. Een conducteur knipt in Frankrijk geen kaartjes, maar is gewoon een bestuurder. En een horloge hangen de Fransen aan de muur, niet om hun pols.

Beware of false friends
Ook tussen het Engels en het Nederlands steken valse vrienden de kop op. Een fabric is geen fabriek, maar een stof. Een meaning geen mening maar een betekenis. En a brave dog geen brave hond maar een dappere.

Een expert in schwere Wörter aan het woord horen? Check het legendarische Duitse interview met Jean-Marie Pfaff.

Lees volledige artikel > Sluit >

Waarom wordt copywriting onderschat?

Marketing heeft design én copy nodig. In een ideale wereld komt éérst de copy, dan pas het grafisch ontwerp. In de echte wereld gaat het meestal andersom: de copywriter krijgt zijn opdracht aan het einde. Alsof zijn inbreng maar een bijkomstigheid is. Een achterafje. Het chocolaatje bij de koffie na een copieuze maaltijd.

Design loopt trots voorop …

… terwijl copy aarzelend achterop strompelt. Want de complexiteit van het ontwerpproces maakt indruk. De designer werkt met tools die voor de meesten onder ons onbekend zijn: grafische programma’s en kleurcodes, lettertypes en moodboards, wireframes en templates. Het werk van de designer is zichtbaar moeilijk. En de copywriter? Die hanteert gewoon pen en papier. Of Word en een toetsenbord. En dat kan iedereen, toch?

De copywriter serveert een afgewerkte schotel

De klant ziet alleen het resultaat, niet de inspanning die eraan voorafgaat. De copywriter werkt ijverig achter de schermen. Verricht zijn magie in stilte en eenzaamheid. Verwerkt zijn briefing, doet research, schrijft, schrapt, herschrijft, verfijnt. Dan presenteert hij de vrucht van zijn labeur: een A4’tje tekst. Wat zinnen op een blad. Geen wowfactor.

Pen, papier en passie

Wentelt de copywriter zich dan in zelfmedelijden? Toch niet. De tekstschrijver is blij met elke opdracht die je aan hem uitbesteedt. Zelfs al rest hem weinig tijd en is het budget al grotendeels opgesoupeerd. Hij neemt vrede met de kruimels, terwijl de anderen een groot stuk van de taart achter de kiezen hebben. Want levert hij sterke copy af en raken zijn woorden hun doel? Dan sommeert de klant hem opnieuw, en kruipt hij gelukkig achter zijn toetsenbord. De copywriter lééft om te schrijven. Hij schrijft zelfs met plezier pamfletjes die bijdragen tot erkenning voor zijn vak.

Lees volledige artikel > Sluit >

Harige muze

Veel kunstenaars worden gedreven door de romantische prikkel van een muze – de brandstof die de creatieve motor aandrijft en aan de basis ligt van artistieke scheppingen. Denk aan Dante en Beatrice. Andy Warhol en Edie Segwick. Roger Raveel en Zulma. Om nog te zwijgen over Picasso: zijn schilderstijlen lopen haast synchroon met het va-et-vient van zijn minnaressen.

Sommige artiesten putten liever inspiratie uit een harige viervoeter dan een langbenige deerne met porseleinen huid en welgevormde lippen. David Hockney verafgoodt zijn teckels. Frieda Kahlo portretteerde haar hond als een Azteekse god. En in de studio van Ai Weiwei zwaaien tientallen straatkatten de plak.

Een copywriter is geen kunstenaar – dat hoor je mij niet zeggen. Maar steekt de angst voor het witte blad de kop op? Of staat de inspiratie op een laag pitje? Dan zwengelt mijn harige muze Binky mijn creativiteit aan. Onze wandelingen zijn een vast ritueel en brengen structuur in mijn werkdag. En telkens keer ik met verse inspiratie huiswaarts. Conclusie: een hond maakt je productiever. En zou ook een prima therapeut, sociaal bindmiddel en antidepressivum zijn …

Lees volledige artikel > Sluit >

Kommaneuker

Fout kommagebruik zet je lezer op het verkeerde been:

‘Ik hou van kinderen koken en lezen.’

Tenzij je een psychopaat bent die graag kinderen kookt, zet je een komma na kinderen.

Juist gebruik van komma’s kan levens redden:

‘Eet je mee grootvader?’ is een uitnodiging om opa te verorberen.

‘Eet je mee, grootvader?’ is een verzoek aan je opa om samen te eten.

Wanneer plaats je een komma?

  • in opsommingen: Ze eet een appel, een peer en een banaan.
  • als je een rustpauze hoort in de zin: Hij deed aan voetbal, zij aan ballet.
  • tussen opeenvolgende persoonsvormen: Zodra je mij belt, spring ik in mijn auto.
  • voor voegwoorden zoals maar, terwijl, omdat, … : Ik ga vroeg naar bed, maar sta ook vroeg op.
  • voor en na bijstellingen: Meneer Verbiest, de leraar Frans, geeft ons veel huiswerk.
  • voor of na een aanspreking: Blijf je thuis, grootvader?
  • als de zin een andere betekenis krijgt:
    • Filip, de broer van Tim, en Nico kijken samen tv. (twee mensen kijken samen tv: Filip en Nico)
    • Filip, de broer van Tim en Nico kijken samen tv. (drie mensen kijken samen tv: Filip, Tims broer en Nico).

Zelf geen kommaneuker? Huur er dan eentje in die zich over jouw komma’s en interpunctie ontfermt.

 

Lees volledige artikel > Sluit >

Dood aan de spatie!

In het Nederlands schrijf je samenstellingen van twee of meer woorden zoveel mogelijk aan elkaar. Aaneen. In één woord. Zonder nodeloze spaties die tot lachwekkende en schrijnende misverstanden leiden.

  • Eet kamer is een bevel om de kamer op te eten. De eetkamer is de plek waar je een maaltijd nuttigt.
  • Speelterrein voor twee tot zes jarigen is een veld waar uitsluitend jarigen mogen spelen. Minimaal twee en maximaal zes feestneuzen die samen een heuglijke dag doorbrengen. Lijkt me vergezocht. Een speelterrein voor twee- tot zesjarigen dus.
  • Een lange afstandsloper is een sportieveling van 1,90 meter. Een langeafstandsloper loopt lange afstanden.
  • Rode wijnglas is een rood glas om wijn uit te drinken. Bedoel je een glas voor rode wijn? Dan is het een rodewijnglas, het zusje van een wittewijnglas.

Ik ben niet de enige muggenzifter die zich stoort aan overmatig spatiegebruik. Op www.spatiegebruik.nl verzamelen ze hilarische voorbeelden.

Schrijf je dan álle samenstellingen in één woord? Nee, dat zou te gemakkelijk zijn. In sommige gevallen zet je een koppelteken tussen de woorden:

  • bij klinkerbotsing: milieu-inspectie (versus milieuorganisatie, milieuverslag, …)
  • bij lange samenstellingen: hogedruk-gasslang (om de leesbaarheid te bevorderen)
  • bij samenstellingen die eindigen met een symbool, letter of cijfer: nummer 1-prioriteit, vitamine C-kuur
  • bij samenstellingen met uitheemse woorden: a-capellagroep (versus: a capella), haute-couturezaak (versus: haute couture)

En hier houden de uitzonderingen helaas niet op. Geen nood: de woordenlijst van de Taalunie biedt uitkomst bij twijfel.

Lees volledige artikel > Sluit >

Verkoop voordelen

Met een slechte verkoopbrief verspil je tijd en geld. En wek je ergernis op bij de ontvanger omdat je hem niet ernstig neemt. Dat begint vaak met een verkeerde aanspreking of naam, gevolgd door een resem vage argumenten. Ook tenenkrullend: taalfouten en egotripperij. Ellenlange opsommingen van productvoordelen. Met hagel schieten in plaats van met scherp. Ontbreken van een call to action. En bovenal: geen antwoord op:

de hamvraag:

‘Hoe word ik er beter van?’ Dat is het enige wat je lezer interesseert – wát je ook probeert te verpatsen. Focus dus op productvoordelen in plaats van producteigenschappen. Zet geen boompje op over de hyaluron in dagcrème. Beloof een gladde huid. Hamer niet op de springveren in de matras. Verkoop een goede nachtrust. En het rendement van die warmwaterketel zal je koper worst wezen. Hij wil snel warm water tegen een voordelig tarief.

Een verkoopbrief die verkoopt? Vertrouw op je copywriter!

Lees volledige artikel > Sluit >

Schrijf klare taal

Mensen strooien in hun teksten graag met moeilijke woorden. Omdat ze zich een slim imago willen aanmeten. Omdat ze denken dat complexe teksten een betere indruk maken. Of omdat ze verknocht zijn aan jargon en ambtenarees. Toch gaan zulke teksten compleet de mist in. Want als je lezer er kop noch staart aan krijgt, haakt hij onmiddellijk af.

10 tips voor helder taalgebruik

  1. Vermijd zoveel mogelijk vaktaal.
  2. Splits lange, samengestelde zinnen op in kortere, enkelvoudige zinnen.
  3. Hanteer pseudospreektaal: lees je tekst hardop. Zo hoor je meteen of hij goed bekt.
  4. Stem je woordkeuze en schrijfstijl af op je doelgroep.
  5. Gebruik actieve werkwoordsvormen: ‘een medewerker geeft het antwoord’ in plaats van ‘het antwoord wordt gegeven door een medewerker’.
  6. Focus op de essentie: wie, wat, waar, …
  7. Bouw een uniform verhaal met een logische structuur.
  8. Schrijf concreet: vermijd containerbegrippen die zo algemeen zijn dat ze geen zeggingskracht meer hebben (kwaliteit, service, dynamisch, …).
  9. Shoot your biggest gun first: zet de belangrijkste info vooraan.
  10. Schuif je ego aan de kant: schrijf voor je lezer, niet over jezelf.

Wil je het simpel houden? Huur mij in!

Lees volledige artikel > Sluit >

5 redenen om géén copywriter in te huren

  1. Je hebt tijd genoeg om zelf te schrijven – desnoods tussen de soep en de patatten.
  2. Je neemt vrede met stoffige teksten en taalblunders.
  3. Je verkoopt zo ook al genoeg.
  4. Je geeft geen barst om je imago.
  5. Je hebt er al eentje die goud waard is.

Voel je je niet aangesproken? Schakel dan wél een freelancecopywriter in. Zo krijg je:

  1. knisperende teksten die je imago boosten
  2. overtuigende schrijfsels die je klanten over de streep trekken
  3. meer tijd om te focussen op je kerntaken
  4. een frisse blik van iemand die zich in de schoenen van je klanten verplaatst
  5. ultieme flexibiliteit: je schakelt mij in wanneer je mij nodig hebt – op vaste of piekmomenten, op projectbasis, tijdens vakantieperiodes, …
Lees volledige artikel > Sluit >

Breek een lans voor de freelancer!

De boog van de freelancecopywriter staat niet altijd gespannen. Niet omdat er iets mis is met zijn arbeidsethos – au contraire! Wel omdat hij schrijfklussen opknapt als een ‘vrije lans’. Net zoals de middeleeuwse ridders waaraan hij zijn naam ontleent, is de huidige freelancer geen vaste opdrachtgever toegewijd. Je huurt hem in als een tekstsoldaat: een koene avonturier die dapper zijn schrijfkunsten ontplooit wanneer je hem ontbiedt.

Van vrije lansier …

Het was Sir Walter Scott die het woord freelance lanceerde (pun intended) in zijn klassieker Ivanhoe. Gewapend met eigen lans en paard, trok de vrije lansier ten strijde. Voor om het even wie en om het even wat. Hij voerde taken uit die zijn opdrachtgevers niet konden of wilden doen. Veelal gevaarlijke opdrachten. En nog slecht betaald ook.

… tot vrije tekstschrijver

De freelancecopywriter voert gelukkig geen strijd op leven en dood. Hij krijgt doorgaans een redelijke vergoeding. En hij neemt je onbevreesd taken uit handen waarvoor je zelf geen tijd of aanleg hebt. Hoezo, iedereen kan toch schrijven? Ja, maar niet foutloos, wervend en doelgericht.

Je freelancecopywriter is een tekstexpert die je boodschap treffend verwoordt, je merk oppoetst en je doelgroep bij het nekvel grijpt. Je verkoper op papier en op het net.

Wil je potentiële klanten tot actie aanzetten? Overtuigen met de juiste argumenten? En méér verkopen met minder moeite? Huur mij dan nú in. Ik scherp alvast mijn pen.

Lees volledige artikel > Sluit >

Kunnen? Wegbonjouren!

‘Onze algemene voorwaarden kan u vinden op onze website.’

Aargh! Zie je wat er mis is met deze zin? Welk werkwoord hier compleet overbodig is? Juist, kunnen. Hulpwerkwoorden maken een zin nodeloos lang en gekunsteld. Zo boet je tekst aan kracht in. Schrappen dus. En draai de zin meteen ook om:

‘U vindt onze algemene voorwaarden op onze website.’

Zeg nu zelf: klinkt een pak beter, toch?

Hetzelfde geldt voor zullen, het werkwoord van de toekomende tijd:

‘We zullen uw vraag zo snel mogelijk beantwoorden.’ ‘De winkel zal gesloten zijn op 12 november.’ Het werkwoord zullen is overbodig. Schrijf dus liever ‘We beantwoorden uw vraag zo snel mogelijk.’ / ‘De winkel is gesloten op 12 november.’

Ook willen is vaak een nutteloos hulpwerkwoord: ‘Hierbij wil ik u uitnodigen om naar mijn feestje te komen.’ Je wilt het niet, want je doet het al. Schrijf daarom ‘Hierbij nodig ik u uit om naar mijn feestje te komen.’

Gebruik woorden als kunnen, mogen, zullen, gaan, … met mate. Je lezers zullen je dankbaar zijn.

Lees volledige artikel > Sluit >